Pages

Asrama Asmara - Part 4


Part 4

Suasana kelihatan sunyi pagi itu. Asrama masih sunyi dari keriuhan penghuninya. Mungkin, ramai yang masih enak diulit mimpi. Maklumlah, hari cuti minggu ini dimanfaatkan untuk merehatkan badan dan tidur dengan sepuas-puasnya. Walaupun sudah hampir tengah hari, suasana asrama masih sunyi dan sepi. Seolah-olah bumi dilanda garuda.
 
Sinar mentari mula menerobos ke meja studi. Ada hawa panas yang mencengkam namun Zack masih termenung seorang diri. Pen di jari dipusing-pusingkan tanpa tujuan sejak tadi. Terbit rasa malas pula untuk menyudahkan latihan matematik yang masih tertangguh. Zack mengeluh sendirian. Mood ceria terus hilang tatkala terbayang di ruang mata adegan mesra Jeffrey dan Sherry..Eeee, menyampah!! Abang Jeff pun macam sengaja je nak tayang awek dia yang cun melecun tu…Gumam Zack. Tanpa sedari, perlakuannya menarik minat sepasang mata yang redup dan cerlung seperti mata helang.
 
“Ait, jauh termenung? Macam orang mati laki jer?” sergah Ridzuan lantas memeluk bahu Zack. 
 
“Oh, mak engkau mati laki!!!” Zack terkejut sambil terlatah..Pen di jari terjatuh lantas Zack mengurut-urut dadanya.
 
“Ha..ha…Kantoi, Zack melatah,” Ridzuan tergelak besar. Namun, tangannya sudah beralih arah mengusap lembut bahagian belakang badan Zack. Diusap-usap lembut beberapa kali untuk menenangkan Zack. Timbul rasa bersalah. Dia tak sengaja untuk mengejutkan Zack dan tak tahu pula Zack akan melatah jika disergah begitu..
 
“Ee, Abang Riz ni, bukannye reti nak bagi salam? Main redah je.Terkejut Zack tau!” Zack segera menolak tangan kekar Ridzuan. Bibirnya dicemikkan tanda protes.
 
“Alah, Zack ni tak sporting la. Abang bukannye sengaja. Sorry ek Zack, pleaseee.Abang janji, tak akan buat lagi,” Ridzuan sudah mula berlutut di hadapan Zack dengan wajahnya yang sengaja dimanjakan. Ridzuan sememangnya mempunyai wajah yang sweet dan handsome. Tak kurang juga dia termasuk dalam ‘list’jejaka dambaan wanita…
 
Zack yang melihat reaksi spontan Ridzuan segera menahan..Alah, bukan kesalahan besar pun. Rugi wo bermusuh dengan jejaka dambaan wanita ni..
 
“Dah la Abang Riz, Zack bukannye ape-ape pun. Saje jer tadi..Tak brutal lah. Tapi, Abang ni charming jugak ek. Bertuah la awek Abang Riz.”
 
Ridzuan tersenyum. “Zack, Abang nak tanye sikit boleh?”
 
“Ape nyer Bang?”  Zack menutup semula buku latihan matematik yang masih tak terusik sejak tadi. Pen yang dihulurkan Ridzuan segera disambut. Kini perhatiannya beralih ke arah Ridzuan yang masih bertinggung menghadapnya.
 
“Ni muka Zack monyok macam orang mati laki pagi-pagi ni kenape? Zack ade masalah ker?” Ridzuan memberanikan diri bertanya. Dia perasan Zack mengelamun sejak tadi. Malah, kelakuannya yang asyik memerhatikan Zack juga tidak disedari Zack. Jika dikira-kira, hampir setengah jam Zack mengelamun sambil memusingkan pen di jarinya tanpa tujuan.
 
“Eh, mane ade Abang Riz. Zack ok je. Sihat tak sakit pun. And excuse me, Zack mana ada laki yang mati,” Zack cuba berdalih.
 
“Memang lah awak tu nampak sihat secara fizikal, tapi inside?? Abang tak tahu nak describe, but I can see fikiran Zack bukan kat sini. Macam los..Zack home sick ek??” Ridzuan tersengih ketika menyudahkan ayat terakhirnya..
 
“Eh, tolong sikit. No lah. Abang Riz ni ke situ pulak. Mana ada home sick?? Zack ok la kat sini. Best school ni. Ada Abang Jeff, Abang Riz, Abang Ameer, Kamarul dan kawan-kawan Zack. Mana ada home sick.” Zack beriya-iya bermuka ceria. Sebenarnya, dia berdebar jika Abang Riz mampu membaca apa yang terbenak di fikirannya.
 
“Kan elok macam ni. Ceria. Barulah Zack yang abang kenal. Zack…” Ridzuan sengaja tak menghabiskan kata-kata..
 
“Ye Bang, kenapa?” Zack pula kehairanan. Buat suspens je mamat ni.
 
“Jom temankan abang keluar hari ni. Abang nak ke kedai buku. Sambil tu, boleh kita lunch sekali.” 
 
“Ummm…” Zack masih berkira-kira mahu setuju atau pun tidak. Jika tak, dia akan terperuk kebosanan di dalam bilik tapi jika dia mengikut Ridzuan pula, takut pula terserempak dengan Jeffrey. Ah, Jeffrey pasti bukan ke kedai buku. Entah-entah, enak berulit dengan perempuan miang tu. Ini kalau Abang Jeff dengar, mati aku kena dikerjakan, sedap-sedap je label awek dia miang.. Zack tersenyum geli hati.
 
“Kata orang, senyum tanda setuju. So, Zack setuju lah ni?” Zack tak sedar bahawa dia bukan tersenyum seorang diri. Ah, ikut je lah. Kamarul pun belum tentu ada masa temankan dia. 
 
“Ok. Tapi Abang Riz kena belanja Zack tau. Zack nak makan Pasta. Dah lama teringin nak makan.” 
 
“Eh, bukan selalu kat kantin tu ade pasta ke?? Tapi, demi Zack, Abang sanggup. Bukan setakat pasta, kedai pasta tu pun Abang akan belikan kalo Zack nak..”
 
“Ye lah tu. Dah, dah. Pergilah mandi dulu. Busuk!!” Zack menolak Abang Riz ke bilik mandi. Namun, tanpa semena-mena tangannya di tarik Abang Riz sekali. 
 
“Meh, mandi sekali dengan abang. Nak tak???” Ridzuan masih memegang tangan Zack lembut. Matanya dikenyitkan.
 
“Tak pe lah bang. Karang lain pulak yang jadi kalo Zack masuk sekali. Tak jadi kita nak keluar nanti.” Ada getar dalam nada jawapan Zack. Mukanya merona merah kerana malu terlepas cakap.Apa pulak fikiran Ridzuan nanti. Zack lantas melepaskan pegangan Abang Ridzuan. Dia bergerak ke meja studi dan mula berpura-pura mengemas untuk menutup resah di hati.
 
Ridzuan tergamam seketika tapi kemudian dia segera tersenyum. Nampaknya, dia tak bertepuk sebelah tangan selama ini. Ah, masanya pasti tiba…

bersambung lagi..

{ 4 comments... Skip ke Kotak Komentar }

Adam said...

citer ni best... tp... mana part 3, lpas part 2 trus lompat part 4... huhu

Anonymous said...

mana part 3?

all about men said...

part 3 hilang. ntah sape delete. kalo ada aku post

Unknown said...

::Em btol tu sy skong...sy dh felling2 nie bca cite wak...klu bly cpt la ckit smbg cite nie...excited nie...tq:)

Pengikut Setia

 
Koleksi Cerita Gay Melayu © 2012 | Template By Jasriman Sukri